4 modalități dovedite științific de a elimina excesul de sare din organism

Ionel Asandulescu

Sare

Din punct de vedere chimic, sarea este clorură de sodiu (NaCl). Prezenta sodiului face această substanță periculoasă pentru sănătate.

Când mâncăm prea multă sare, sodiul se acumulează în organism și poate duce la o creștere susținută a tensiunii arteriale. Acest lucru crește riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral.

Câtă sare puteți mânca

Oamenii de știință nu sunt siguri. Aceștia recomandă să nu mâncați mai mult de 5 grame de sare zilnic, British National Health Service crește rata admisibilă până la 6 g. Este vorba despre o linguriță. Sodiu într-o astfel de cantitate de sare este de la 2 la 2,5 g.

Este puțin probabil să depășiți cu mult această doză. Conform statisticilor, doar 22% din populația din 49 de țări dezvoltate consumă zilnic mai mult de 6 g sodiu pur (sau 15 g NaCl) – cantitatea care crește brusc riscul de a dezvolta boli cardiovasculare și mortalitatea asociată. Majoritatea oamenilor sunt limitați la 6-8 grame de sare.

Cu toate acestea, chiar și un ușor exces poate fi dăunător.

Cum se știe dacă este prea multă sare în corp

Nu există teste de laborator disponibile care să măsoare conținutul de sare. Puteți fi testat pentru sodiu, dar din moment ce acest element joacă un rol important în multe procese, un astfel de test vă va spune mai degrabă despre starea dumneavoastră generală și performanța diferitelor organe decât despre un exces de sare.

Este posibil să presupunem că mâncați o mulțime de alimente sărate, în principal prin indicații indirecte. Resursa americană LiveStrong, dedicată stilurilor de viață sănătoase a intervievat dieteticieni și doctori și au identificat patru simptome care indică un exces de sare în organism. Vă rugăm să rețineți: toate acestea sunt orientative numai dacă sunteți sănătos și nu aveți boli cronice.

  • De multe ori îți este sete.
  • Aveți umflături ușoare în mod regulat. De exemplu, degetele de la picioare sau picioarele din jurul gleznelor devin umflate, iar fața devine umflată.
  • Legumele, pâinea, cerealele și alte alimente obișnuite vi se par insipide. Necesita sare.
  • Tensiunea arterială a început să crească.

Cum să eliminați excesul de sare din corp

Cea mai evidentă opțiune pare a fi aceasta: bea multă apă. Lichidul va dilua sodiul și îl va curăța prin rinichi. Dar, de fapt, această metodă este discutabilă.

Corpul nostru este conceput astfel încât cantitatea de apă și nivelurile de sodiu sa fie interconectate. În fluidele corporale, aproximativ aceeași cantitate de sodiu este dizolvată (și alți electroliți, dar nu sunt foarte importanți în acest caz). Acest indicator se numește osmolaritate.

Pentru ca o persoană să rămână sănătoasă, osmolaritatea trebuie să fie într-un anumit interval, destul de restrâns. Prin urmare, atunci când bei și cantitatea de umiditate crește, corpul începe să rețină sodiul prin toate mijloacele pentru a-și menține concentrația. În plus, toate acestea împreună duc la o creștere a volumului de sânge, la o creștere a tensiunii arteriale și la un stres suplimentar asupra inimii și vaselor de sânge.

În general, consumul de apă intenționat pentru a scăpa de excesul de sare nu este cea mai buna soluţie. Există modalități mult mai eficiente și dovedite științific.

1. Transpirati

Cheia aici este „așa cum ar trebui”. Sodiul, ca și alți electroliți, adică potasiu și clor, pot părăsi corpul împreună cu umezeala care se evaporă. Dar atâta timp cât nu transpirați prea mult, există puțin sodiu în transpiratie: chiar înainte de a ajunge la suprafața pielii, glandele sudoripare il absorbi înapoi. Acest mecanism se numește reabsorbție.

Cu toate acestea, absorbția glandelor sudoripare nu este infinită. Într-un anumit stadiu, când rata transpirației crește, corpul nu mai poate reabsorbi tot sodiul.

Oamenii de știință studiază, de asemenea, mecanismele de eliberare a electroliților în timpul transpirației. Deci, se știe deja că absorbția glandelor sudoripare se schimbă în funcție de tipul de încălzire (există o diferență dacă transpirați în timpul antrenamentului sau în saună), nivelul de aptitudine fizică al unei persoane, obiceiul de căldură, și zona corpului. Toate aceste nuanțe pot afecta pierderea de sodiu.

2. Rămâi hidratat, dar sari peste băuturile sportive

Dacă transpirați activ, trebuie să restabiliți cantitatea de umiditate din corp. Cel puțin pentru a avea ceva de transpirat și cu ce să scoți sarea. În plus, dacă pierdeți prea mult lichid și nu îl recâștigați, există riscul de deshidratare și asemănător hipernatremie. Acesta este numele unei afecțiuni periculoase în care nivelul de sodiu din sânge crește brusc: corpul pur și simplu nu are suficientă apa pentru a menține osmolaritatea în intervalul normal.

Prin urmare, țineți evidența cât de mult beți în timpul zilei. In medie normă este aceasta:

  • bărbații ar trebui să consume cel puțin 3 litri de apă pe zi;
  • femei – nu mai puțin de 2,2 litri.

Umiditatea necesară poate fi obținută din diverse surse: compoturi, băuturi din fructe, ceai si băuturi sportive. Sunt adesea recomandate persoanelor care fac mișcare, deoarece conțin carbohidrați și electroliți. Dar dacă chiar acum scopul tău este să scapi de excesul de sare, este mai bine să refuzi astfel de băuturi. În multe dintre ele, pe lângă alți electroliți sunt adăugate doze mari de sodiu.

3. Mănâncă alimente bogate în potasiu

Experții American Heart Association au descoperit ca potasiul ajută la eliminarea sodiului din organism. Acestea sunt repetate de către oamenii de știință de la Universitatea din Michigan, pe scurt formulând conexiune între doi electroliți:

Faptul este că în celulele corpului uman exista așa numitele pompe de sodiu-potasiu. Ei pompează potasiu în celule și, în același timp, elimină excesul de sodiu din ele, astfel încât concentrația sa în exterior să fie întotdeauna mai mare. Acest lucru este necesar pentru ca rinichii să poată filtra sângele în mod normal.

Dacă există mai mult potasiu, atunci pompa funcționează mai activ, ceea ce înseamnă că concentrația de sodiu din sânge crește mai repede. De îndată ce atinge un anumit nivel, pornește mecanismul presornatriureză. Acest termen complex poate fi tradus literal după cum urmează: excreția de sodiu în urină (urină) folosind presiune ridicată.

În termeni generali, procesul de natriureză arată astfel. Excesul de sodiu stimulează inima și începe să împingă sângele cu o forță mai mare. Tensiunea arterială crește. Acest lucru afectează rinichii: sunt mai activi în filtrarea sângelui și excretarea excesului de sodiu în urină. Odată ce echilibrul este restabilit, presiunea revine la normal.

Prin urmare, pentru a ajuta corpul să elimine excesul de sodiu mai ușor, American Heart Association recomandă sa mâncați alimente bogate în potasiu:

  • banane;
  • avocado;
  • cartof;
  • verdeaţă;
  • spanac;
  • ciuperci;
  • mazăre;
  • roșii și suc de roșii;
  • portocale și sucul lor;
  • prune, caise și sucul lor;
  • stafide și curmale;
  • lapte cu un conținut de grăsimi de până la 1%;
  • iaurt cu conținut scăzut de grăsimi;
  • ton și halibut.

4. Încercați un diuretic

Acestea pot fi pastile fără prescripție medicală sau ceaiuri din plante diuretice. Conform unor doctori, unele diuretice ajută rinichii să îndepărteze rapid excesul de sodiu din organism. Acest lucru este valabil mai ales pentru așa-numitele diuretice de buclă.

Doar nu beți niciodată diuretice, chiar dacă este doar ceai de plante, tot timpul. Aceasta poate conduce la o scădere critică a nivelurilor de sodiu și potasiu. Și acest lucru este periculos pentru sănătate.

 

Lasă un comentariu